Fire gode tips til at håndtere eksamensangsten

18. maj 2017

Det er naturligt at være nervøs op til en eksamen, at få svedige håndflader og sommerfugle i maven. Men hvis nervøsiteten kammer over og bliver til angst, kan det blive et stort problem. Derfor har vi lavet følgende artikel, der giver gode råd til, hvordan du kan håndtere eksamensangsten.

af Johanne Berg Christensen.

Eksamensangst er et stigende problem for danske unge. Det ser vi også ude i landets headspaces, hvor foråret er højsæson for unge med eksamensangst.

Dog findes der ingen præcise tal for, hvor udbredt eksamensangst er, da det er svært at kende forskel på reel eksamensangst og almindelig nervøsitet.

Ifølge forskellige eksperter skal grunden til stigningen i antallet af studerende med eksamensangst findes i de unges krav og forventninger til sig selv samt de krav og forventninger, som den unge oplever, at samfundet stiller. Og det kan Emilie godt nikke genkendende til.

”Jeg kan ikke gå til en mundtlig eksamen uden at være ved at dø af nervøsitet. Jeg har en eller anden opfattelse af, at det er mig, der er noget galt med, hvis jeg ikke kan præstere på alle de parametre, som samfundet forventer af mig. Derfor har jeg brugt utroligt mange år på at lære at sige pyt, hvis en eksamen ikke går, som jeg ønsker det”, fortæller Emilie.

I headspace København møder de mange som Emilie, der er udfordrede og pressede af eksamensangst og er bange for, at de ikke er gode nok.

”Jeg ser det som bagsiden af mønten i et samfund, hvor alt synes at dreje sig om at præstere, og hvor kun det bedste synes acceptabelt. Vi oplever, at de unge knytter deres præstationer til, ”hvem de er”, og ikke blot til ”hvad de kan”. 12-tallet bliver altså ikke bare et tal, men en indikator for, om de oplever sig selv som ”gode nok”, fortæller Christian Lund, som er centerchef i headspace København.

Det kan derfor være en gode ide at justere sit ambitionsniveau og skrue lidt ned for sine forventninger for at bekæmpe eksamensangsten samt at tilpasse sin indsats og læsning efter, hvad der er muligt.

”I headspace møder vi jævnligt unge, som har eksamensangst inde på livet.  Det er unge, som ofte kommer, fordi ventelisterne til studenterrådgivningen kan være meget lang, hvilket kan være svært at håndtere, når man synes, at det er lige nu og her, man har brug for nogen at tale med”, siger Christian Lund.

Emilie er en af de mange unge, som er bange for ikke at kunne præstere det, som hun selv og andre forventer af hende. Hun mener, at det især er samfundet, som presser unge som hende selv, og at bl.a. samfundets forventninger om, at unge skal hurtigere igennem uddannelsessystemet og bidrage til samfundet så hurtigt som muligt.

”Jeg lider selv utroligt meget af præstationsangst – og jeg tror ikke, at det kun er noget, jeg selv skaber i mit eget hoved. Jeg tror også, at der ligger et latent pres fra samfundets side, hvor vi – især unge – skal præstere godt på en række parametre. Vi skal helst gerne have en masse 12-taller på karakterbeviset, vi skal præstere i fritiden, have det helt rigtige studierelevante arbejde, vi skal være sociale og festlige, vi skal være ”likeable” på de sociale medier og så videre og så videre”, fortæller Emilie.

Eksamensangst kommer i mange former og i mange forskellige grader, og den kan vise sig både fysisk og psykisk. Fysisk kan du opleve åndedrætsbesvær, søvn- og spiseproblemer og anspændthed. Psykisk kan du opleve koncentrationsbesvær, bekymringer og et lavere selvværd.

Gode råd mod eksamensangst:

Tal med nogen

Når du sætter ord på din eksamensangst, bliver angsten oftest mindre, og det hjælper dig til at forstå, hvorfor din eksamensangst er opstået. Det kan også hjælpe dig at finde måder at håndtere den på.

Når du taler med andre, kan det være, du finder ud af, at du ikke er alene om at være angst for gå til eksamen. Det kan være alt fra en medstuderende, en ven, familien, en studievejleder eller en frivillig i headspace, som kan være god at gå i dialog med.

Sæt ord på angsten

Hvis du ikke føler dig sikker i at fortælle om din eksamensangst til nogen, kan du også prøve at skrive dine følelser ned inden din eksamen.
Beskriv din angst ved at skrive ned med papir og blyant, hvordan du har det, hvad du føler osv. Det kan også lette på angsten. Et forsøg med 9. klasses elever i USA viste, at dem, der beskrev deres angst på et stykke papir inden en eksamen, følte mindre angst i eksamenssituationen end de elever, der ikke skrev ned på papir.

Pas på dig selv

Husk at spise og sove ordentligt og få frisk luft og motion inden din eksamen. Dette gælder både lige op til din eksamen, men også for de dage, som du bruger på at læse til eksamen. Din psykiske tilstand, hvad du er i stand til at håndtere psykisk, og dine indlæringsevner går hånd i hånd med dine spise- og søvnvaner. En fast døgnrytme, hvor du får den søvn, du har brug for, frisk luft og en sund og varieret kost, er en del af grundlaget for dit psykiske velvære. Jo bedre du og din krop har det, jo bedre kan du bekæmpe din eksamensangst, og jo bedre kan du præstere.

Søg hjælp

Du kan få hjælp til at håndtere din eksamensangst hos en række forskellige tilbud heriblandt headspace. Du kan besøge dit lokale headspace direkte fra gaden, og du behøver ikke at bestille tid eller ringe, før du kommer forbi. Du kan komme direkte fra gaden eller chatte med headspace. Du kan se her, hvilket headspace der er tættest på dig.