Kærestesorg

Kærestesorger er noget, de fleste kender til. Alligevel kan kærestesorg gøre så forfærdeligt ondt, at man tror, at man ikke får det godt igen – men det gør man!

Forelskelse kan indeholde mange følelser og være forbundet med både glæde og sorg. Når forelskelse ikke er gengældt, så gør det ondt – uanset hvem man er. De fleste unge vil på et tidspunkt i deres liv opleve at have kærestesorger. Når den rammer, kan det føles, som om hele ens verden falder fra hinanden, og man kan føle sig meget alene. Det er meget forskelligt, hvad der hjælper, og hvor lang tid det tager at komme sig. Du kan her på siden få idéer til, hvordan du kan håndtere et brud, og hvad du kan gøre for at få det godt igen.

Håndter et brud

Det kan tage tid at komme over enden på et forhold. Det kan føles, som om din verden er blevet vendt på hovedet, og at det aldrig kommer til at blive godt igen. Dine følelsers styrke kan være overvældende. Måske græder du, har svært ved at sove og spise, føler dig rastløs eller har mindre energi og motivation til at foretage dig noget. Måske føler du dig helt skør af raseri. De fleste kommer med tid og støtte igennem et brud – nogle bliver endda stærkere i den sidste ende. Der er flere ting, som er vigtige at huske på, når du har kærestesorger:

  • Ligegyldigt hvad du føler nu, varer det ikke ved. Det kan tage tid, før du føler, at du er ‘kommet videre’, men det kommer! Tag en dag af gangen og mærk, at der kommer til at være både gode og mindre gode dage
  • Bare fordi dit forhold slutter, betyder det ikke, at der er noget galt med dig! Prøv at lade være med at tage det personligt. Det sker ofte, at kærestepar vokser fra hinanden, eller at man ikke kan få forholdet til at fungere, fordi man er meget forskellige 
  • Selvom det var dig, som besluttede at slå op, betyder det ikke, at det er nemmere at håndtere. Det er stadig almindeligt og helt ok at være ked af det og savne den anden person
  • Lad være med at føle dig flov over situationen. Mange andre omkring dig har sikkert også prøvet at have kærestesorger og kan godt relatere til de følelser, du har
  • Selvom det kan være svært lige efter et brud så prøv at huske på, at et brud også kan have en lys side. Du kan lære mere om dig selv, og hvad du ønsker af fremtidige forhold. Samtidig får du mere tid til at lave ting sammen med dine venner
  • Du behøver ikke være i et forhold for at være glad. Det er bedre ikke at være i et forhold end at være i et dårligt forhold. Det er helt ok og meget almindeligt ikke at have en kæreste

 

Ting du kan gøre for at få det bedre efter et brud

Det kan være svært at se, hvordan du nogensinde skal komme dig over dine kærestesorger. Men der er faktisk ret mange ting, du kan gøre for hurtigt at få det bedre.

  • Lad dig selv være ked af det. Du kan måske føle lidt lettelse, når du giver dig selv lov til at græde
  • Vær sammen med andre! Det bedste, du kan gøre, er at være sammen med andre mennesker, der gør dig glad. Lav mange aftaler med dine venner. I kan lave lektier sammen, gå på café, sove sammen, se sjove film og gå ture. Hvis du ofte er sammen med dine venner, kommer du automatisk til at tænke på noget andet end din ekskæreste. Det er også en mulighed for at få andres synsvinkel på situationen ved at få snakket tingene igennem med nogle, du stoler på
  • Giv dig selv noget plads. Du behøver ikke at udelukke din ekskæreste fra dit liv, men det kan være hjælpsomt at undgå ham/hende i en periode efter bruddet
  • Vær realistisk når du tænker på dig og din ekskærestes forhold. Det er almindeligt kun at huske på de gode sider af forholdet og personen. Men det er sjældent, at et forhold eller en kæreste er perfekt. Tænk også på de sider af jeres forhold som ikke fungerede – det vil gøre det nemmere at komme videre
  • Hvis din ekskæreste får en ny kæreste kan det ske, at vrede og jalousi blusser op hos dig. Her er det vigtigt, at du får snakket med nogen om det. Prøv at undgå at tænke på din ekskæreste sammen med sin nye kæreste og lad være med at kontakte din ekskæreste eller angribe ham/hende for at være i et nyt forhold. Fokuser i stedet på at lave ting, der kan distrahere dig og få dig til at tænke på noget andet, såsom at lave ting sammen med dine venner
  • Skriv dine tanker ned. Du føler dig måske vred og vil rigtig gerne fortælle din ekskæreste, hvor vred du er på ham/hende. Skriv alle dine tanker ned i et brev og skæld din ekskæreste ud på den måde. Det kan hjælpe og føles som en lettelse at skrive det ned. Du skal ikke sende brevet, men du beholder det selv. Når du er vred, kan du læse brevet for dig selv eller en ven, eller du kan skrive videre på det – på den måde kan du komme du af med vreden  

Husk på at kærestesorger gør ondt her og nu, men efter noget tid kommer du over det. Du lærer af det, bliver klogere og bedst af alt: Du bliver forelsket igen!

Støt dig selv ved at tale med andre

Hvis du har svært ved at komme igennem dine kærestesorger, kan det være en god idé, at du snakker tingene igennem med én, du stoler på. Det kan for eksempel være en god ven, en forælder eller en bror eller søster. Det er vigtigt, at du ikke lukker dig helt inde med dine triste følelser og tanker. Hvis du savner nogen andre at dele dine private tanker med, kan du også henvende dig til headspace, hvor du kan få hjælp og råd omkring dine kærestesorger. Rådgivningen i headspace giver dig et sikkert rum, der kan hjælpe dig med at forstå dine følelser og give dig noget perspektiv på fremtiden.   

Find mere information om hjælpetilbud her.