Bliv medlem af
Det Sociale Netværk/
headspace Danmark

Naja

17 år

Naja er 17 år og går i 1.g på et gymnasium i Roskilde. Det er her, hun har hørt om headspace. Hun er udadvendt og engagerer sig i mange aktiviteter også uden for skoletiden. Hun har svært ved at sige nej – både fordi hun kan lide at have gang i mange ting men også fordi, hun er bange for at skuffe folk. Hun har fået opbygget et image som den overskudsagtige pige, der altid er på farten og frisk på det meste – og så får hun oven i købet også rimelig gode karakterer.

Naja har på det seneste følt sig meget presset blandt andet på grund af en stigende lektiemængde. Hun har i denne periode flere gange oplevet at få vejrtrækningsbesvær og høj puls tilsyneladende uden grund. Det opstår, når der er larm og mange mennesker i kantinen, eller når hun kører i bus til gymnasiet om morgenen, hvor bussen ofte er propfuld.  Naja får en klaustrofobisk fornemmelse. Hun er hver gang blevet meget forskrækket. Hun har forsøgt at skjule sit ubehag for sine klassekammerater, og hun har ikke fortalt nogen andre om det, hun oplever.

Mange ting presser i hverdagen

Da Naja kommer i headspace første gang, fortæller hun, at hun er holdt op med at tage bussen om morgenen, og at hun i stedet bliver kørt til gymnasiet af sine forældre. Hun har ikke fortalt sine forældre den virkelige årsag til, at hun ikke længere vil tage bussen, fordi hun er bange for, at de ikke vil kunne forstå hende. Hvordan skal de kunne det, når hun knap nok selv ved, hvorfor hun reagerer, som hun gør?

I headspace bliver hun taget alvorligt. Rådgiverne spørger ind til Najas dagligdag og til, hvad der gør hende glad og giver hende energi. Det viser sig, at der lige nu er mange ting, der dræner Naja for energi. Ud over det stigende lektiepres er hun også bekymret for en veninde, som hun ved har det rigtig svært, og som hun har dårlig samvittighed over ikke at kunne hjælpe mere, end hun gør. Naja ligger ofte vågen om natten og spekulerer over alle mulige ting og sager. Hun føler, at tankerne myldrer rundt i hendes hoved.

headspace hjælper med at skabe ro

Rådgiverne i headspace spørger også meget ind til Najas oplevelse af de ubehagelige anfald i bussen og kantinen, og de fortæller hende, at kroppen kan reagere med fysisk ubehag, hvis den er udsat for stort pres over længere tid, og at det faktisk er positivt, at kroppen siger fra – hvis altså man tager det alvorligt. Rådgiverne hjælper Naja med at finde ud af hvilke aktiviteter, hun kan skære ned på og hvilke, hun til gengæld kan putte ind i sin hverdag for at få mere ro og overskud.

De skelner mellem ting, man henholdsvis kan, skal og vil og hjælper Naja med at få en god balance mellem de forskellige ting.  De taler også om, at det, Naja oplever i bussen og kantinen, kan minde om panikanfald, og at det kan være en god ide at få en snak med lægen, så hun kan få afklaret, hvad der er på færde. Endelig opfordrer de Naja til at fortælle sin veninde om headspace, da veninden har brug for mere hjælp, end Naja selv kan tilbyde som veninde.

Naja kommer i headspace et par gange mere og føler sig mindre og mindre stresset. Det har også hjulpet, at hun har fortalt sine forældre, at hun føler sig presset i gymnasiet, fordi de er begyndt at spørge mere ind til, hvordan hun har det, hvilket er rart. Den sidste gang, hvor hun kommer i headspace, har hun sin veninde med. Veninden vil gerne se, hvad headspace er for et sted og går derfra med en aftale om at komme igen.

www.headspace.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.headspace.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.headspace.dk her --