Bliv medlem af
Det Sociale Netværk/
headspace Danmark

"Der er ikke noget, der giver mig mere mening end at hjælpe et andet menneske godt på vej"

9. marts 2018

Cecilie Vedel er frivillig i headspace Aalborg, hvor hun chatter med unge om alt fra følelsen af at være forkert, selvskade, mobning til konflikter med venner, kærester og familie. Hun kan ikke komme i tanke om et mere meningsfyldt frivilligt arbejde. 

Når Cecilie Vedel sætter sig foran skærmen i headspaces lokaler, så ved hun, at hun de næste par timer skal forholde sig til unge, der kæmper med alt fra selvskade og selvmordstanker til kærestesorger og konflikter med venner og familier.

Hun er en af de mange frivillige, der tager hånd om de over 200 henvendelser om måneden, der kommer fra børn og unge på headspaces chat. 

”Vi får henvendelser fra rigtig mange unge. Både unge, der logger på for at lufte tanker og nærmest tester hypoteser om deres liv, og hvordan andre vil reagere på de tanker og hemmeligheder, som de bærer rundt på”, fortæller Cecilie og fortsætter:

”Og unge, der kæmper med konkrete problemer om alt fra kærestesorger og mistanker om graviditet til unge, der eksempelvis har skåret i sig selv”.

Intet er helligt
Grundlæggende møder Cecilie og de andre frivillige headspace-chattere rigtig mange unge, der ikke føler sig forstået, som føler sig udenfor, som føler sig anderledes og som er bange for, hvordan venner, familie og omverdenen vil reagere på de små og store hemmeligheder, som de bærer rundt på.

Cecilie har været rådgiver i halvandets års tid. Til at starte med slog hun sine folder i headspace Esbjerg, men efter hun flyttede til Aalborg for at læse, er hun blevet frivillig i det nordjyske headspace.

Og hun er glad for, at hun kan hjælpe børn og unge. Hun har både prøvet at rådgive ansigt til ansigt og via chatten. Lige nu foretrækker hun at være chatfrivillig, fordi det giver en større grad af fleksibilitet, og fordi det passer bedre med Cecilies travle studieliv.

”Det er en nemmere måde at få flettet det frivillige arbejde ind i en travl hverdag, for man er mere fleksibel, end når man skal være til stede fysisk i centeret, og da man har unge i forløb, kan det skifte meget, hvornår man har samtaler. Men chatten er anderledes. Her får man en vagt, og det er mere ligetil”, fortæller Cecilie.

Hurtigt og direkte
Rådgivningen som chat-frivillig i headspace adskiller sig også fra dagligdagsrådgivningen ansigt til ansigt i de mange headspaces rundt omkring i landet. Væk er ansigtsudtrykkene, kropssproget og tid til at se hinanden an. Tilbage står de til tider råt for usødet beskeder fra børn og unge, der forbliver anonyme og ukendte.

”Nogle har en misforstået opfattelse af, at det er nemmere at rådgive via chatten end fysiske samtaler. Det er anderledes og meget udfordrende, fordi der er meget, der er skjult. Tilbage står ordene alene, og man skal lære at tolke og begå sig på det skrevne sprog. Det er meget anderledes, når der er en skærm mellem én selv og den unge”.

Cecilie oplever også, at mange unge bruger chatten som et forum for at teste prøveballoner, for at løfte sløret for ting, som de ikke har fortalt til andre og for at se, hvordan omverdenen reagerer.

”Unge bruger det også som et springbræt. Hvis de ikke tør troppe op i et headspace, kan chatten være en god måde at finde ud af, hvad headspace er, og at det er et rart sted at komme, hvor man bliver taget imod med åbne arme”, siger Cecilie.

Imødekommende, åben og på de unge præmisser
Ligesom det er afgørende at tage imod de børn og unge, der træder ind over tærsklen i et af de mange headspaces, på en imødekommende og åben måde, så gør Cecilie sit ypperste for at skabe en dejlig digital atmosfære. 
”Jeg byder altid de unge velkommen, og så forsøger jeg virkelig at skrive og chatte i et sprog, der er aldersvarende, så det bliver i øjenhøjde. For der er enormt stor forskel på, om det er et barn på 13 eller en ung på 23”, fortæller Cecilie og tilføjer:
 
”Og så forsøger jeg at skabe en god og anerkendende stemning, hvor jeg er lyttende og vejleder de unge, så de selv kommer frem til svarene på deres spørgsmål. Simpelthen så man på deres præmisser finder frem til, hvad den unge synes er bedst, og hvad de har brug for, og så er jeg altid positiv, ydmyg og takker til slut for, at den unge har vist mig den enorme tillid, det kræver at åbne sig op over for et andet menneske”.

Cecilie har selv oplevet, hvordan hun er blevet bedre og mere fortrolig med at chatte med de unge. Hun er blevet tryg - også i de svære samtaler og i forhold til at håndtere, at de unge pludseligt kan fordufte og afbryde samtalen.
”Det er noget, man lærer med tiden. I starten kan man tænke meget over, hvad man skriver, og hvad man gør, hvis den unge logger af. Men det kan skyldes mange ting, at moderen vader ind på værelset, at den unge mister forbindelsen, eller at de sad ovre i skolen og hurtigt hoppede af for at skjule det for læreren eller klassekammeraterne”.

Eminent opfølgning
Det kan selvfølgelig også skyldes samtalen, at den unge logger af, men i de situationer har Cecilie oplevet, at der en formidabel sparring. Faktisk er der altid en god dialog med medarbejdere og andre frivillige, og det er altid muligt at vende problemstillingerne med andre frivillige og ansatte, inden man svarer. Derudover bliver hver samtale evalueret, så man kan lære af det, der gik godt og mindre godt. 
Det er også vigtigt at være opmærksom på, at det er andre unge, der ofte henvender sig via chatten end dem, der kommer fra gaden eller aftaler at mødes til rådgivningen i headspace. Der er unge, der godt vil have konkret vejledning om besøg hos lægen, eller hvor de finder den rette hjælp, dem der bærer rundt på hemmeligheder, som de ikke tør sige til andre om alt fra sex, menstruation til at have en psykisk sårbar mor eller selvmordstanker. Ting, der kan være nemmere at skrive bag en skærm. 

”Og chatten er blandt andet også for de lidt mere sårbare unge, dem der lige skal tage sig mod til. Det er ikke alle unge mennesker, der kan gå direkte ind over tærsklen, nogle skal have et trygt rum derhjemme, hvor man kan skrive først og se det hele lidt an og finde ud af, om headspace er noget for dem, og om de er klar til en fysiske samtale”.

Og her kan Cecilie virkelig mærke, at hun kan gøre en forskel de unge, der ikke har mod endnu til at gå fysisk gennem døren i headspace.
”Det giver mit liv meget mening. Det giver livskvalitet, jeg kan ikke se, at der er noget, der kan give mig mere mening end at hjælpe et andet menneske godt på vej. Jeg kan næsten føle mig helt høj og være i en rus af glæde, fordi jeg ved, at jeg har bidraget positivt til et andet menneskes tilværelse, når det går godt på chatten, fortæller Cecilie.

Fakta om headspaces chat
headspaces chat er åben fra mandag til torsdag mellem klokken 12:00 og 18:00. 

Du er 100 procent anonym, det er helt gratis og ”chatterne” er trænet til at tale med unge om alle slags problemer. 
De frivillige, der bestyrer headspaces chat, sidder til daglig i Aalborg, Odense og Købehavn. Hvis du vil være frivillig headspace-chatter ligesom Cecilie, så klik her og se, hvordan du kan gøre en forskel.

www.headspace.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.headspace.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.headspace.dk her --