Bliv medlem af
Det Sociale Netværk/
headspace Danmark

Efter fem skoleskift og mange års mobning: ”Jeg havde ikke lyst til at være her mere”

24. januar 2019

Gennem hele sin skoletid følte Mathilde sig forkert og udenfor. Hun blev mobbet, var ordblind og skiftede skole fem gange. Til sidst røg hun ned i et stort hul, men samtaler i headspace blev et vendepunkt. Hun fik selvtillid og glæden tilbage.
 
 ”Mathilde er en ….”

 

Ordene var skrevet med store bogstaver på bordpladen. Det var ikke første gang, at Mathilde så dem, på skolens toiletter og vægge stod det samme budskab. ”Mathilde er en …..”

Flere steder havde elever udfyldt de manglende bogstaver med forskellige nedsættende ord.

”Det forfulgte mig. De her beskeder, hvor folk selv skulle udfylde, hvad jeg var. De var næsten overalt på.”, fortæller Mathilde, der i dag er 17 år.

Det var ikke først gang, at Mathilde var blevet mobbet i sin folkeskoletid. Nej, tværtimod. Hun havde, siden hun begyndte i skolen, følt sig udenfor og fået at vide, at hun var anderledes.

"Lige siden 0. klasse er jeg stort set blevet mobbet. Først med at jeg var brun. Det faldt ikke i god jord hos alle, så jeg blev mobbet på grund af min hudfarve og fik at vide, at jeg skulle drikke beskidt vand, fordi jeg så anderledes ud”, fortæller Mathilde.

Skoleskift på skoleskift

Det førte til Mathildes første skoleskift. På den nye skole fortsatte problemerne. Mathilde kæmpede også fagligt, og hun blev aldrig rigtigt en del af fællesskabet, turde ikke sig sin mening og blev holdt udenfor.

”Jeg begyndte i en specialklasse, og det var helt vildt svært. Der var flere lærere og mere tid til os, men det var noget helt andet, for vi stod uden for, og mange af de andre elever var efter os”, fortæller Mathilde.

Den turbulente skoletid fortsatte, og i syvende klasse fik Mathilde et sammenbrud. Mobberiet slog hende ud, og hun begyndte at få meget destruktive tanker.
 
”Jeg begyndte at ønske, at jeg ikke skulle være her længere, og jeg fortalte det til mine forældre, hvorefter jeg begyndte hos en psykolog. Jeg sad tilbage med en følelse af, at det var min egen skyld – men psykologen fik mig til at vende det om”, fortæller Mathilde.
 
Mobberiet havde taget til, og hun havde fået det så dårligt, at hun ikke var til få ud ad døren.
 
”Jeg gik derhjemme og jeg lukkede bare af og lavede ikke andet end at græde og være ked af det. Mine forældre gjorde en masse, og jeg ville egentlig gerne tilbage til skolen igen”, fortæller Mathilde.
 

Efter et par uger væk, og gode samtaler med lærere, forældre og psykolog, kom hun tilbage til skolen, men kort efter stoppede hendes klasselærer, og hendes verden faldt sammen igen.

Udenfor og ordblind

 ”Det var hårdt at føle, at man ikke hørte til at føle sig udenfor, og at man var anderledes. Men jeg fandt ud af, at der var en grund mere. I syvende klasse fik jeg at vide, at jeg var ordblind”, fortæller Mathilde.

”Det kan lyde underligt, men jeg blev glad for at få det at vide. Hele mit liv har jeg kæmpet med noget, og det var rart at have en forklaring, og at jeg kunne sige til mig selv, at det ikke var, fordi jeg var dum, at jeg havde svært ved at læse”.
 
Blandt andet derfor valgte Mathildes lærer også at tilråde, at hun gik ottende klasse om.
 
”Det blev for meget for mig, at jeg skulle tage ottende om. Jeg havde svært ved at følge med, og mens de andre begyndte at feste, der var jeg bare et helt andet sted. Jeg følte hele tiden, at jeg faldt tilbage, og jeg stod lidt stille, så det var bedre at starte på en frisk”, fortæller Mathilde.
 
Endnu et skoleskift skulle endnu engang gøre, at Mathilde igen skulle finde nye venner, falde til i en ny klasse og opbygge sin dagligdag på ny. Derfor fulgte Mathildes far hende ned til headspace, fordi han tænkte, at det kunne være godt at tale med andre end forældrene om hendes tanker og problemer.
 
”Da jeg begyndte i headspace, var jeg virkelig nede i et dybt hul. Jeg havde brug for at tale med nogle unge, nogle der så anderledes på det, end mine forældre og mine lærere gjorde. Jeg følte lidt, at jeg manglede at blive hørt, og jeg manglede, at der var nogen, der forstod mig. Jeg har brugt mine forældre rigtig meget, men nogle gange bliver det også tungt at gå til sine forældre hele tiden”, fortæller Mathilde og tilføjer:
 
”Jeg gad godt at have venner og veninder, som jeg kunne tale med, men jeg begyndte at gemme det hele lidt for mine forældre, og mine gamle venner forsvandt, da jeg stoppede på min tidligere skole”.
 
”Derfor er det godt at tale med nogle unge i headspace. De forstår en på en anden måde. De sørgede for, at man følte sig godt tilpas, og de lytter virkelig”.
 

Ny tro på sig selv

I dag står Mathilde i slutningen af et turbulent skoleliv, hvor hun kan se tilbage på fem skoleskift, og et par år uden for folkeskolens fællesskab. Oplevelser der har mærket den unge pige, men som Mathilde alligevel er på vej til at lægge bag sig.

”I headspace er de kommet med gode ideer til, hvad jeg kan gøre, når det bliver svært i skolen, så jeg kan holde det ud. Jeg har fået god hjælp til at tale med andre og til at få opbygget nye relationer. Det har hjulpet rigtigt meget, og så har de lyttet”, fortæller Mathilde og tilføjer:

”Jeg er begyndt at tro på mig selv, og jeg er begyndt at være mere positiv og se mere lyst på det hele. Nu kan jeg se, at tingene ændrer sig og bliver bedre. Det kunne jeg ikke før. Og så glæder jeg mig også til at være færdig med skolen”, siger Mathilde og smiler.

I dag vil hun råde andre, der står i samme situation til ikke at tøve med at fortælle og tale om det, når de bliver mobbet og føler sig udenfor.

”Jeg ville tale med mine forældre først, og hvis jeg ikke kunne det, så ville jeg tale med nogen, som vil lytte til mig, og som har tid til at høre, hvad jeg har at sige, og så er det anderledes at med andre unge end voksne og sine forældre”, siger Mathilde.

Hun er også begyndt at blogge og synes, at det giver rigtigt meget at komme ud med sine tanker på en anden måde og at kunne dele det med ligesindede.

Savner du nogen at tale med, kan du finde dit headspace lige her.

www.headspace.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.headspace.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.headspace.dk her --