Bliv venner med
headspace

headspace i alle afkroge

2. februar 2015

Aldrig før har danske unge haft det så skidt mentalt, derfor valgte headspace i en storstilet kampagne at starte 2015 med at sætte fokus på mental mistrivsel blandt unge. Resultaterne er entydige - kampagnen har været en stor succes, der er slået igennem både hos unge, politikere og i pressen.

Af Anne Fiil Winther

Du har måske set en plakat på en togstation. Din nysgerrighed blevet vakt af en reklamefilm på YouTube, eller dit blik fanget af en film eller et billede på Facebook, Twitter eller Instagram. Alt andet lige er det de færreste, der ikke har lagt mærke til, at januar har stået i headspace’s tegn. For at sætte fokus på mental mistrivsel og unges psykiske problemer skød headspace i samarbejde med DSB 2015 i gang med en landsdækkende oplysningskampagne.

Her, der og alle vegne
I S-tog, på stationer i købstæderne og perroner i provinsen, havde DSB stillet plakatplads og tv-tid til rådighed i de første tre uger af året. Ydermere havde Det Sociale Netværk samt sekretariatet og de lokale headspaces arbejdet indædt for at distribuere de tre film og dertilhørende plakater via diverse kanaler. Alt fra Facebook over Twitter til Instagram og diverse blogs, aviser, blade er blevet brugt, og frivillige har været på gaden for at uddele flyers og postkort om det gode arbejde, der bliver lavet i landets syv headspaces. En storstilet indsats, der har gjort, at headspace for alvor er kommet på landkortet. Det er svært at sige, hvor mange, der har set eller hørt om kampagnen, men bare ved annoncering på landets S-tog stationer har der ugentligt været 600.000 rejsende, der er blevet eksponeret for budskabet om, at man altid kan kontakte headspace, hvis man har brug for nogen at tale med. 

Næste stop er landets apoteker
Helt konkret har det udmøntet sig i en forhøjet aktivitet ude i de forskellige headspaces rundt omkring i landet såvel som på sekretariatet i Østergade på headspace’s Facebookside og på hjemmesiden, hvor der er sket mere end en firedobling på de travleste dage i forhold til det gennemsnitlige antal besøgende.
I den kommende tid vil medarbejderne i headspace forsøge at smede, mens jernet er varmt, der er indgået en aftale, om at filmene også skal køre på landets apoteker, og man har følere ude ved endnu flere medier og bloggere, der vil slå et slag for det gode arbejde headspace laver.
”Det har været overvældende, at så mange har taget kampagnen til sig, har delt den og kommet med positive tilkendegivelser omkring vores budskab. Nu håber vi blot, at de frivillige og headspace kan håndtere de mange nye unge, der har vist interesse for headspace”, siger Iben Nordentoft. Herfra skal der lyde et stort tak til DSB, alle de mange menige mennesker, der har delt og støttet op om headspaces kampagne, samt alle de frivillige, der gør en stor indsats ude i de syv headspaces.

Se de tre fede kampagnefilm her

www.headspace.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.headspace.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.headspace.dk her --