Bliv medlem af
Det Sociale Netværk/
headspace Danmark

Kendt designer støtter headspace: Vi har et ansvar i modeindustrien

30. maj 2018

Hun har selv fire børn og arbejder i modeindustrien, hvor glansbilleder og det tilstræbte perfekte er idealet. Men hvad gør man, hvis man stadig vil gøre verden til et bedre sted og bidrage til at skabe bedre trivsel hos en generation af unge, der i stigende grad er stressede og mistrives? For Birgitte Herskind er svaret at indlede et samarbejde med headspace Danmark og hjælpe børn og unge, der savner nogen at tale med.

 

Det intense blik fæstner sig, når samtalen falder på, hvorfor den danske fremadstormende designer Birgitte Herskind har valgt at støtte headspace.

Hun har selv tre døtre og en bonusdatter mellem 20 og 30 år, og hun har set, hvordan ungdomslivet har ændret sig fra, da hendes 30-årige datter Andrea var ung med op- og nedture, teenageliv, drukture og drenge til det liv, den mindste datter på 20 år lever nu.

”Jeg har jo på nærmeste hold set, hvordan ungdomslivet har ændret sig for unge piger. Der er bare meget mere pres i dag. De unge føler, at de skal have en plan med alt, hvad de skal gøre, ja selv sabbatåret har ændret sig. Det er ikke længere et pusterum, men et år, hvor der bliver lagt en stram plan for, hvordan de kan komme ind på det rigtige studier”, siger Birgitte Herskind.

Hun er selv et produkt af ikke altid at have en plan. For fire og et halvt år siden startede hun sit eget tøjmærke, efter at hun var blevet fyret som chefdesigner og havde brugt nok tid på at mærke efter og kigge ind i væggen.

Hun besluttede sig for at lave en mindre butik, hvorfra hun skulle sælge sit eget tøjmærke. Intet stort og voldsomt eller masseproduceret - bare for at komme i gang med at være kreativ og designe tøj, men efter en messe var der pludselig 80 potentielle kunder, der stod klar. Og fra den ene dag til den anden var Birgitte i gang med at sparke et tøjmærke på benene. 

”Det var en svær omstilling. Jeg var kreativ og skulle lige pludselig stå for alt muligt administrativt”, siger hun.

Med sig havde hun datteren Andrea Hess, der blev en central del af virksomheden, og som påtog sig stadig flere og flere opgaver.

”Til at starte med kunne vi jo dårligt nok finde ud af at lave en faktura og sende bestillinger ud, men det ændrede sig hurtigt, og vi begyndte at få hjælp til alt det administrative”, fortæller Andrea Hess.

En fashionabel gazelle i fuld fart

Men så gik det stærkt. Det lille firma fik mere og mere travlt og kom ud i adskillige butikker. Birgitte Herskind fik store roser, og med Andreas kyndige håndtering af marketing og sociale medier fik de aktiveret nye målgrupper. 

Blandt andet via bloggeren, Amalie Wessel, der var en del af DR3-programmet De Perfekte Piger, og det var netop dette arbejde, der fik designerens øjne op for headspace. 

”Jeg har længe tænkt over at gøre noget og involvere mig mere. Og da jeg hørte om headspace var jeg solgt. Det er lige præcis sådan noget, vi har brug for.”, fortæller hun.

For ikke nok med at headspace også kom til verden for fire år siden, og at både headspace og Birgitte Herskind har fløjet ud over landet som to gazeller, så kunne Birgitte og Andrea mærke, at her var et koncept, der virkelig kunne gøre en forskel.

”Vi har jo begge set De Perfekte Piger og ved, hvordan det her pres og stress gør sig gældende for rigtig mange piger. Og vi ved også, at presset bare vokser og vokser”, fortæller Andrea Hess, der har arbejdet tæt sammen med Amalie Wessel.

Mange unge piger har mentale problemer

Tallene taler sit tydelig sprog. En ny undersøgelse fra Sundhedsstyrelsen viser, at for unge piger mellem 16 og 24 år har hele 41 procent et højt stressniveau – mod 33 procent i 2013. Og 25 procent af de unge kvinder har dårligt mentalt helbred, mens det i 2013 var 17 procent.

”Derfor er det jo vigtigt, at vi oplyser de unge og skaber frirum, hvor de kan få hjælp. Det har været så fedt at høre, at der er et sted, hvor man kan gå hen, når man bare har brug for at tale med nogen, og at man ikke her får et prædikat eller et stempel, men at der faktisk er nogen at tale med som, ja nærmest holder de unge i hånden”, siger Andrea Hess, mens moderen nikker indforstået og efterfølgende supplerer:

”Jeg hører om mange unge, der går til psykolog, og det er også godt, men der er headspace bare noget andet. Det er nemmere, det kræver ikke, at man går til sin egen læge, og det koster ikke noget. Der kan alle stort set være med. Det er super set, og jeg tror, at det kan gøre en forskel for rigtig mange unge”.

Mellem tynde modeller og mental mistrivsel

Men hvordan kan man på den ene side være en central del af en industri, der præsenterer tilstræbte perfekte billeder og så stadig gå ind i kampen for mentalt helbred? Det ser Birgitte Herskind ikke nogen problemer i.

”Vi har alle sammen et ansvar som mennesker og som forældre for at tale med vores børn og unge og være med til, at de netop forstår og forholder sig til den verden, de er en del af. Desværre er gennemredigerede billeder blevet en del af hverdagen i modebranchen. Og der skal vi simpelthen være bedre til at få vores børn og unge til at forstå, at alt det, der foregår her og på de sociale medier, er glansbilleder. For ingen er perfekte”, siger Birgitte Herskind og tilføjer:

”Vi har jo et ansvar, og jeg vil meget gerne være med til at skubbe til forståelsen af, at alt skal være perfekt og rigtigt, og det her, synes jeg bare, er en oplagt måde at gøre det på”.

Helt konkret har Birgitte Herskind og headspace indgået et samarbejde, om en ny T-shirt, hvor designeren netop forsøger at sætte fokus på, at vi skal rose, elsker og holde lit mere af os selv. T-shirten er inspireret af brandets signatur ”Bee T-shirt” og kommer med budskabet ”Stop self shamning” broderet på brystet samt andre gode budskaber rundt på T-shirten. Alt overskuddet og salg af T-shirten går til headspace

”Jeg er superglad for, at jeg kan være med til at støtte headspace og sætte fokus på den stigende mistrivsel hos unge kvinder. Det er virkelig noget, som jeg synes, at det er vigtigt, at vi tager hånd om, og jeg håber, at det lille ydmyge bidrag kan være med til at sætte fokus på sagen og rejse penge til headspaces arbejde”, siger Birgitte Herskind, der selv har besluttet sig at blive en af de 450 frivillige, der dagligt hjælper børn og unge med alt fra kærestesorger til psykiske udfordringer.

Find Birgitte Herskinds unikke t-shirt lige her

Designeren Birgitte Herskind har designet en T-shirt til fordel for headspace. Overskuddet går til arbejdet med at hjælpe og støtte børn og unge med problemer – store såvel som små.

BLÅ BOG

  • Birgitte Herskind er 52 år.
  • Har i fire et halvt år været selvstændig med sit tøjmærke af samme navn Birgitte Herskind.
  • Har tre børn og et bonusbarn på hhv. 30, 28, 20 og 27.
  • Bor til dagligt i Tikøb.

www.headspace.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.headspace.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.headspace.dk her --