Bliv venner med
headspace

Tidligere topchef vil promovere headspace

6. januar 2017

Den nordjyske erhvervsmand Jan Vestergaard er gået forrest i etableringen af et virksomhedsnetværk i headspace Aalborg. Et netværk der skal give unge, der er faldet ud af uddannelsessystemet eller arbejdsmarkedet, en ny vej til uddannelse eller job.

Han har i lang tid arbejdet i nogle af Nordjyllands største virksomheder, men nu kaster Jan Vestergaard sig også over et lidt andet arbejde.

I den kommende tid vil han hjælpe headspace Aalborg, der tilbyder gratis og anonym rådgivning til børn og unge mellem 12 og 25 år til at få udviklet et virksomhedsnetværk, der kan sikre at flere af egnens unge får taget en uddannelse.

Målet er at hjælpe og støtte de unge, der oplever problemer, og som af den ene eller anden grund er faldet ud af uddannelsessystemet og ikke har fået fodfæste på arbejdsmarkedet.
 
”I headspace har man fået skabt et specielt miljø, der tager hånd om de unge. Og adgangen til headspace virker meget kortere i sammenligning med det autoriserede behandlingssystem. Det er vigtigt, for vi ved, at når problemerne vokser og kræver mere omfattende behandling, så er det sværere at komme tilbage på rette spor”, siger Jan Vestergaard.

Et stærkt netværk
Umiddelbart ser han det som sin fornemste opgave at udbrede kendskabet til virksomhedsnetværket og at afsøge, om de mange virksomheder omkring Aalborg, som han har en relation til, vil være med til at hjælpe unge ind på arbejdsmarkedet. 
”Det netværk, som jeg har til danske virksomheder, kan jeg bringe i spil, og jeg kan forsøge at få andre virksomheder til at tage et samfundsansvar og hjælpe med at løfte den her opgave. Jeg har stukket fingeren i jorden et par steder, og grundlæggende er der mange virksomheder, der er positive. Men der er også mange andre forløb og tilsvarende indsatser, der kører og fokuserer på de unge, så det er vigtigt, at man netop får vist, hvad der er det unikke ved headspace og dette initiativ”.

En ny undersøgelse fra Rockwool Fonden har kastet lys over, hvor bekostelig en affære det er for samfundet, når unge falder ud af systemet og ikke er i job eller i uddannelse.

Rockwool Fondens undersøgelse viser, at de otte procent af de unge i aldersgruppen fra 25 til 29 år, der i en to-årig periode ikke er i job eller i uddannelse, koster samfundet op til 15 milliarder kroner om året, og mange falder netop ud af uddannelsessystemet eller har svært ved at bibeholde et arbejde på grund af psykosociale problemer.

Spildte ungdomsliv
Derfor mener Jan Vestergaard også, at der er stort potentiale i at lave helhedsorienterede indsatser, der ruster de unge, der er ikke er i job eller uddannelse. 
”Der er jo for tiden en stor diskussion om, at ungdomsliv går spildt, og om vi er ved at tabe en generation på gulvet. Rigtig mange må opgive at tage en uddannelse, og mange kommer ikke i praktik, og det er problematisk i en tid, hvor vi også ser, at der er mange virksomheder, der mangler arbejdskraft. Derfor er det også oplagt at se på, hvad vi kan gøre lokalt, og hvordan vi som virksomheder kan hjælpe med at løse den her udfordring”, siger Jan Vestergaard.

Han overlader trygt arbejdet med at hjælpe de unge og støtte dem i forhold til at komme op på hesten igen til headspace.

”Det er vigtigt, at headspace har kontakten og kendskabet til de unge mennesker, for man har lidt berøringsangst som virksomhed i forhold til unge, som hænger lidt og måske ikke kommer op om morgenen. Her er headspace garant for at give den støtte, som de unge har brug for”, siger Jan Vestergaard.

Vi skal grave motivationen frem 
Jan Vestergaard ser mange positive aspekter ved, at headspace udarbejder virksomhedsnetværk i de forskellige headspacebyer. Til at starte med har det kun været headspace Esbjerg, der har haft et systematisk tilbud til egnens unge, men nu følger de ni andre headspacebyer altså med.

”For det første så er der den forskel, at når de unge bliver sendt ud af en kommune eller andre myndigheder, så er det ofte, fordi de har været lang tid i systemet, fordi at man ofte har været på overførselsindkomst så lang tid, at man skal aktiveres. De unge bliver med andre ord ”tvunget” til det”.
Der er headspace ifølge Jan Vestergaard helt anderledes. For der kommer de unge af egen fri vilje, og det er først, når de selv giver udtryk for, at et job eller en uddannelse kunne være næste skridt, at headspace sætter ind. 

”Det at de kommer, fordi de gerne vil, fordi de gerne vil komme videre, det betyder, at motivationen er helt anderledes, og det er den motivation, som vi skal have frem og fokusere på”.

Hvis du vil vide mere om VirksomhedsNetværket i Aalborg, kan du kontakt Line Brix Madsen, centerchef i headspace Aalborg på lm@headspace.dk