Eksamensangst

det er ikke rart at have eksamensangst, men det er noget, som rigtig mange har – og heldigvis er der råd og hjælp at hente

Det er nok de færreste, der synes, at det er superfedt at gå til eksamen. De fleste bliver nervøse inden eksamen og oplever præstationspres, og det er helt normalt. Andre lider ligefrem af eksamensangst, hvor de får det dårligt inden eksamen. Det kan føles som om, angsten lammer og får hjernen til at lukke fuldkommen ned. Man mister måske kontrollen og kan overhovedet ikke koncentrere sig i eksamenslokalet.   

For at mindske angst og stress i forbindelse med eksamen kan du orientere dig her på siden, hvor der er råd og vejledning i forhold til at planlægge din eksamenslæsning og holde koncentrationen i eksamenssituationen. Du er også altid velkommen til at komme forbi headspace. Her kan du møde ungerådgivere, der står klar til at hjælpe dig og tale med dig om, hvordan du kommer du overvinder din eksamensangst.

Find dit nærmeste headspace her.

forbered dig godt til eksamen

Hvis du lider af eksamensangst eller præstationsangst, er du måske bange for, at der pludselig går en klap ned, så du ikke kan huske noget til eksamen. Jo bedre du forbereder dig, jo mindre er chancen for, at det sker.

Når du forbereder dig til eksamen, er det godt at lægge en plan. Her er nogle forskellige idéer til, hvordan du kan forberede dig til eksamenssituationen og planlægge en periode med eksamenslæsning:

  • Forbered en læseplan med mål for hver dag/uge
  • Har du et job, så er det en god idé at fortælle din arbejdsgiver, hvornår du skal til eksamen. I kan sammen planlægge, at du får mindre arbejdstid end normalt, mens du forbereder dig til eksamen
  • Brug tidligere eksaminer til at få føling med, hvad du kan forvente
  • Skab et studiemiljø, der er behageligt for dig, og som ikke har forstyrrelser i nærheden – som fjernsyn, telefon, folk der snakker osv.
  • Øv dig i at fremlægge nogle emner foran andre – for eksempel for dine forældre eller en ven. Bare det at sige det højt hjælper rigtig meget, og så vil du helt sikkert føle dig mere klar, når eksamen kommer. Start med et emne, som du føler dig tryg i at fortælle om. Når du bliver mere sej, kan du kaste dig ud i de svære emner
  • Skriv nogle sætninger ned, som du lærer udenad. Sker det, at du mister koncentrationen til eksamen, kan de sætninger måske hjælpe dig til at komme på rette spor igen
  • Snak med din familie og venner om det, du skal til eksamen i. Det kan hjælpe dig med at huske informationen bedre f.eks. navne og datoer

pas på dig selv inden en eksamen

Det er vigtigt at passe på sig selv inden en eksamen. Det er nemlig med til at forbedre din eksamenslæsning. Det er for eksempel en rigtig god ide at spise og sove ordentligt og få frisk luft og motion inden en eksamen. Prøv også at finde ud af, hvilke tidspunkter på dagen, du har mest energi og planlæg dine læsetimer derefter. Undgå at studere mere end 45-60 minutter uden en kort pause - selv en 5-minutters pause hjælper faktisk.

Det er også vigtigt at holde længere pauser fra læsningen. Det hjælper dig med at være fokuseret og energisk, når du vender tilbage til læsningen. Prøv derfor at planlægge nogle ting, som du godt kan lide, som gør dig glad, og som bringer dit stress-niveau ned. Det kan for eksempel være at dyrke sport, være sammen med dine venner eller at gå en lang tur.

eksamenssituationen

Når du går ind til eksamen, er det vigtigt at huske på, at eksamenen er en dialog. Det er ikke kun dig, der skal snakke til en eksamen, men det er en samtale, du har sammen med lærer og censor. 

Det kan måske hjælpe dig at tænke tilbage på situationer, hvor du har fortalt dine forældre om, hvad du læser op til, eller hvis du har diskuteret emnerne med nogle klassekammerater – det er mere eller mindre det samme i eksamenssituationen.

Det kan gøre det hele meget mere behageligt og overskueligt, hvis du fortæller din lærer og censor, at du er nervøs for eksamen. Det kan medvirke til, at du får det bedre, når du ikke føler, at du skal skjule din angst for dem

Husk også at tage vand med til eksamen. Så kan du altid tage dig en drikkepause, når du skal tænke dig om undervejs i eksamenssituationen.

få hjælp til eksamensangst?

Hvis du oplever angst og stress i forbindelse med, at du skal til eksamen, er det godt at snakke med nogen om det. Du kan for eksempel tale med en god ven, en forælder eller en søskende omkring din eksamensangst. Det kan også være en god ide at spørge dine lærere til råds. De har mange års erfaring, som de kan dele med dig.  

Hvis du savner nogen uden for din omgangskreds at dele dine bekymringer med, kan du også henvende dig til headspace. Her kan du få hjælp og råd omkring din eksamensangst, og vi hjælper dig også gerne med at lægge en plan for, hvordan du forbereder dig bedst muligt.

Find mere information om hjælpetilbud her.

www.headspace.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.headspace.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.headspace.dk her --