Trist og ked af det

Nogle gange ved man, hvorfor man er ked af det – andre gange gør man ikke.

At føle sig trist og ked af det

Det er helt normalt at være i dårligt humør af og til, men det er vigtigt at gøre noget ved det, hvis de triste følelser og tanker tager overhånd.
Nogle gange ved man, hvorfor man er ked af det, og andre gange gør man ikke. Tristhed kan komme som en reaktion på noget specifikt, f.eks. hvis man slår op med sin kæreste eller bliver uvenner med en god ven, men man kan også opleve at blive trist og ked af det, uden at man rigtigt ved hvorfor. Det er almindeligt at have humørsvingninger i nogle perioder, hvor man føler sig glad og ovenpå det ene øjeblik, og i det næste øjeblik er man trist og nede i kulkælderen. I perioder med humørsvingninger kan man altså være mere irritabel og mere følsom, end man plejer.

Hvis følelsen af tristhed varer længere end normalt, påvirker dig meget i din hverdag, og du stopper med at nyde de ting, som du før har været glad for, kan det betyde at du har en depression.

Oplever man flere af nedenstående ting, kan det betyde at man har en depression:

  • Følelsen af at være ulykkelig, mut, irritabel og nogle gange føle sig tom eller følelsesløs
  • At miste interesse og glæde i aktiviteter, der tidligere gjorde en glad
  • At miste appetitten og tabe sig i vægt (nogle gange trøstespiser man og tager på)
  • At man har søvnproblemer eller sover for meget og bliver i sengen det meste af dagen
  • At man er træt og mangler energi og motivation
  • At man føler sig bekymret eller anspændt
  • At man har besvær med at koncentrere sig og tage beslutninger
  • At man føler sig dårlig, værdiløs og skyldbetynget
  • At man er selvkritisk og selvbebrejdende
  • At man har mørke og dystre tanker som for eksempel tanker om død eller selvmord

Tristhed kan føre til depression

Der findes forskellige grader af depression, og nogle gange kan det være svært at skelne imellem depression og almindelige humørsvingninger. Hvis du har oplevet noget, som har gjort dig ked af det og påvirket dig meget, kan det udvikle sig til en depression. Det kan for eksempel være et dødsfald i familien, at dine forældre bliver skilt, eller at du bliver mobbet. En depression kan opstå, hvis de negative følelser og tanker langsomt hober sig op over tid. Det kan være svært at tale med andre om, hvordan man går og har det, fordi man kan have en oplevelse af at være unormal og den eneste, der har det på den måde – men det er man langt fra. Det kan også være, at man ikke har nogen i sin omgangskreds, som man har lyst til at betro sig til.

Hvor kan man få hjælp?

Hvis du føler dig trist og ked af det eller er i tvivl om, hvorvidt du har en depression, er der hjælp at hente. Det er vigtigt, at du ikke lukker dig helt inde med dine triste følelser og tanker, men at du taler med nogen om det. Du kan for eksempel tale med en god ven, en forælder eller en lærer om det.
Hvis du savner nogle andre at dele dine tanker med, så kan headspace hjælpe dig. Vi vil lytte til dig, og sammen finder vi ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe dig – i dit tempo og med respekt for dine behov og ønsker. Vigtigst er det, at du taler med nogen om det.

Find mere information om hjælpetilbud her.