Trist og ked af det

nogle gange ved man, hvorfor man er ked af det – andre gange gør man ikke. Tal med nogen om det.

Det er almindeligt at have humørsvingninger i nogle perioder, hvor man føler sig glad og ovenpå det ene øjeblik, og i det næste øjeblik er man trist og nede i kulkælderen. Nogle gange ved man, hvorfor man er ked af det, og andre gange gør man ikke. Tristhed kan komme som en reaktion på noget specifikt, f.eks. hvis man har kærestesorger eller bliver uvenner med en god ven, men man kan også opleve at blive trist og ked af det, uden at man rigtigt ved hvorfor. 

Det er helt normalt at være i dårligt humør af og til, men det er vigtigt at gøre noget ved det, hvis de triste følelser og tanker tager overhånd. Hvis følelsen af tristhed bider sig fast og påvirker dig meget i din hverdag, og du stopper med at nyde de ting, som du før har været glad for, kan det være en god ide at tale med nogen om det. I headspace kan du møde ungerådgivere, der står klar til at hjælpe dig og tale med dig om, hvorfor du er trist og ked af det.

Find dit nærmeste headspace her.

tristhed kan føre til en depression

Det kan være svært at skelne mellem depression og almindelige humørsvingninger, ikke mindst fordi, der findes forskellige grader af depression. Hvis du har oplevet noget, som har gjort dig ked af det og påvirket dig meget, kan det udvikle sig til en depression. Det kan for eksempel være et dødsfald i familien, at dine forældre bliver skilt, eller at du bliver mobbet. En depression kan opstå, hvis de negative følelser og tanker langsomt hober sig op over tid. 

Symptomer på begyndende depression:

  • En længerevarende følelse af at være ulykkelig, mut, irritabel og nogle gange føle sig tom eller følelsesløs
  • At miste interesse og glæde i aktiviteter, der tidligere gjorde en glad
  • At miste appetitten og tabe sig i vægt, eller at man trøstespiser og tager på
  • At man har søvnproblemer eller sover for meget og bliver i sengen det meste af dagen
  • At man er træt og mangler energi og motivation
  • At man føler sig bekymret eller anspændt
  • At man har besvær med at koncentrere sig og tage beslutninger
  • At man føler sig dårlig, værdiløs og skyldbetynget
  • At man er selvkritisk og selvbebrejdende
  • At man har mørke og dystre tanker som for eksempel tanker om død eller selvmordstanker

Få talt om dine triste tanker

Det kan være svært at tale om andre, hvis man er trist og ked af det, eller hvis man er i tvivl om, hvorvidt man har en depression, fordi man kan have en oplevelse af at være unormal og den eneste, der har det på den måde – men det er man langt fra.

Det er meget vigtigt, at du ikke lukker dig helt inde med dine triste følelser og tanker. Hvis du ikke har nogen i din omgangskreds, som du har lyst til at betro dig til, er du altid velkommen i headspace. Vi vil lytte til dig, og sammen finder vi ud af, hvordan vi bedst kan hjælpe dig – i dit tempo og med respekt for dine behov og ønsker.

Find mere information om hjælpetilbud her.

www.headspace.dk bruger cookies

Cookies er nødvendige for at få hjemmesiden til at fungere og giver info om, hvordan du bruger vores hjemmeside, så vi kan forbedre den både for dig og for andre. www.headspace.dk bruger primært cookies til trafikmåling, login og optimering af sidens indhold. Hvis du klikker videre på siden, accepterer du vores brug af cookies. Læs mere om cookies på www.headspace.dk her --